Zabezpieczenie części podwodnej laminatów przed osmozą

Farby jachtowe

ZABEZPIECZENIE CZĘŚCI PODWODNEJ LAMINATÓW PRZED OSMOZĄ

ZASTOSOWANIE:
System przeznaczony jest do zabezpieczenia antyosmotycznego kadłubów wykonanych z żywic poliestrowych.

Prawidłowe zabezpieczenia polega na aplikacji podkładu epoksydowego o łącznej grubości warstwy minimum 240 qm (1/4mm).

System stosujemy na:

  • żelkot (laminat poliestrowy)pod linią wody

Produkty potrzebne podczas naprawy:


KROK 1 – PRZYGOTOWANIE POWIERZCHNI:

1. Powierzchnię oczyść używając Cleaner Sea-Line.

2. Za pomocą taśmy lakierniczej odznacz linię dla wykonywanych prac szlifierskich.

3. Wykonaj następujące prace szlifierskie używając papieru ściernego o gradacji P100-P240.

A. JEDNOSTKI NOWE:

  • powierzchnię nieposiadającą powłok lakierniczych zmatuj do jednolitej chropowatości.

B. W POZOSTAŁYCH PRZYPADKACH:

  • Usuń wszystkie farby 1K (zwłaszcza farby przeciwporostowe) oraz uszkodzone wcześniejsze powłoki farb 2K.
  • Podkłady epoksydowe w dobrym stanie zmatuj do jednolitej chropowatości.
  • Oszlifuj uszkodzenia. Do usunięcia głębokich uszkodzeń użyj papieru ściernego P40-P120.

4. Oczyść powierzchnię z pyłu i kurzu szlifierskiego.

5. Odtłuść ponownie miejsce naprawy używając Cleaner Sea-Line.

6. Używając taśmy lakierniczej wyznacz kolejne linie aplikacji farb, które pozwolą na uniknięcie powstawania krawędzi.

KROK 2 – WARSTWA GRUNTUJĄCA

1. Wymieszaj oddzielnie każdy składnik produktu.

2. Podkład epoksydowy Lightprimer 5:1 przygotuj według proporcji i dodaj rozcieńczalnik do epoksydów:

  • Dla aplikacji wałkiem lub pędzlem w ilości 20-25%.
  • Dla aplikacji natryskowej w ilości 25-35%.

Zarówno do aplikacji pędzlem, wałkiem jak i natryskiem używamy tego samego rozcieńczalnika do podkładów epoksydowych Sea-Line.

3. Czas przydatności mieszaniny do stosowaniaw temperaturze 20°C:

  • 6h przy aplikacji pędzlem lub wałkiem.
  • 2h przy aplikacji natryskiem bezpowietrznym.

4. Do aplikacji natryskowej użyj dyszy 1,8 oraz ciśnienia 2,0 – 2,5 bar.

5. Kontrolując zużycie aplikuj przygotowany podkład równą warstwą na całą powierzchnię. 1litr przeznaczony jest do aplikacji na 10~11 m2/60 qm DTF.

6. Maluj podkładem maksymalnie do wyznaczonej taśmą lakierniczą linii prac. Usuń taśmę lakierniczą niezwłocznie po zakończeniu aplikacji podkładu.

KROK 3 – SZPACHLOWANIE

Pomiń ten krok, jeżeli powierzchnia nie wymaga użycia szpachlówek epoksydowych.

1. Przed użyciem szpachlówek upewnij się, że podkład epoksydowy utwardził się. Wykonaj test szlifowania powierzchni.

2. Powierzchnię przeznaczoną do szpachlowania zmatuj, użyj papieru ściernego o gradacji P120-P280.

3. Wypełnij ubytki odpowiednim rodzajem szpachlówki, zgodnie z zaleceniami zawartymi w kartach TDS lub instrukcjach:

  • małe ubytki – szpachlówka epoksydowa uniwersalna
  • duże powierzchnie – szpachlówka epoksydowa lekka
  • głębokie uszkodzenia – szpachlówka epoksydowa z włóknem szklanym lub lekka

4. Po utwardzeniu się szpachlówki wyrównaj powierzchnię, użyj papieru ściernego P120-P240.

5. Oczyść powierzchnię z pyłu i kurzu szlifierskiego.

KROK 4 – WARSTWA ANTYOSMOTYCZNA

1. Aplikuj od 2 do 3 warstw, aż do osiągnięcia grubości 240 qm.

2. Aplikację drugiej i kolejnych warstw podkładu epoksydowego można rozpocząć:

  • Po 30 minutach w przypadku aplikacji natryskowej.
  • Po 3-4 godzinach, gdy powierzchnia będzie sucha na dotyk w przypadku aplikacji pędzlem /wałkiem.
  • Jeśli prace nie są wykonywane w warunkach profesjonalnych, a remontowana jednostka narażona jest na kontakt z wilgocią lub zanieczyszczeniami należy zmatowić powierzchnie przed aplikacją kolejnej warstwy. Do matowania użyj papieru ściernego P120-P240.

3. W przypadku zabezpieczeń antyosmotycznych i antyporostowych podkład zawsze aplikuj około 5 cm ponad rzeczywistą linię wody.

4. Usuń taśmy lakiernicze niezwłocznie po zakończeniu aplikacji podkładu.

KROK 5 – DALSZE PRACE

1. Zabezpiecz powierzchnię odpowiednim rodzajem farby przeciwporostowej zgodnie ze wskazówkami zawartymi w kartach TDS lub instrukcjach.


NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE / PAMIĘTAJ:

1. Zalecana minimalna temperatura podczas wykonywania prac powinna być wyższa niż +10°C.

2. Nie mieszaj większych ilości produktu niż ta, która może być zużyta.

3. Nie zmieniaj proporcji składników. Zbyt duża lub zbyt mała ilość utwardzacza może spowodować niepełne lub nieprawidłowe utwardzenie.

4. Kontroluj zużycie produktów. Nie rozciągaj oraz nie pogrubiaj nadmiernie warstw farb.

5. Nadmierne użycie rozcieńczalników do farb powoduje zwiększenie wydajności dla 1 litra produktu przy jednoczesnym zmniejszeniu grubości warstwy.

6. Aplikacja kolejnego produktu może nastąpić dopiero po pełnym utwardzeniu się powłoki wykonanej produktem poprzedzającym.

7. Kontroluj stan powierzchni oraz czas, który upłynął pomiędzy poszczególnymi warstwami. Jeżeli zostanie on przekroczony lub gdy powierzchnia wymaga usunięcia defektów, wykonaj prace szlifierskie przed aplikacją kolejnych produktów.


PORADA

Większość nowych jachtów wykonywanych jest w technologii poliestrowej, a nowoczesne żelkoty i sposoby jego nakładania redukują całkowitą jego grubość. W przypadku powstania osmozy na takim podłożu, niezmiernie trudno jest przeprowadzić prawidłową naprawę, dlatego zaleca się aby na nowych jednostkach zastosować system antyosmozowy od pierwszych dni użytkowania.


katalog Sea-Line

Więcej informacji o produktach Sea-Line

  • Podziel się:
  • Facebook
  • Twitter
  • linkedin
  • E-mail

Zobacz również

Newsletter
KOMPENDIUM WIEDZY Sea-Line
CZYLI ABC KONSERWACJI I NAPRAWY JACHTÓW oraz ŁODZI
Zamknij