PRZYGOTOWANIE POWIERZCHNI podstawowy warunek przyczepności

PRZYGOTOWANIE POWIERZCHNI podstawowy warunek przyczepności

PRZYGOTOWANIE POWIERZCHNI podstawowy warunek przyczepności

Siły adhezji mechanicznej odpowiadają za 75% siły przyczepności powłoki lakierniczej do podłoża. Ich wykorzystanie zależy w dużej mierze od przygotowania powierzchni.

Przygotowanie powierzchni można podzielić na trzy etapy:

  • oczyszczenie
  • szlifowanie/ matowienie
  • przygotowanie do prac lakierniczych

W niniejszym artykule omówimy najważniejsze aspekty wykonania poszczególnych prac nad przygotowanie powierzchni w zależności od typu podłoża na jakim pracujemy.

POWIERZCHNI POWIERZCHNI – OCZYSZCZENIE

Zaczynamy od dokładnego umycia elementu przeznaczonego do prac lakierniczych. Sole i inne zanieczyszczenia usuwamy czystą wodą lub wodą z dodatkiem detergentów ułatwiających czyszczenie. Korzystając z czyszczących środków chemicznych warto pamiętać, że ich pozostałości powinny zostać bardzo dokładnie spłukane. Dokładne umycie to również oczyszczenie powierzchni z zanieczyszczeń jak piasek czy drobne kamienie, które mogą powodować głębokie uszkodzenia po przystąpieniu do prac szlifierskich. Mycie możemy wykonać w tradycyjny sposób, jednak myjka ciśnieniowa zdecydowanie ułatwi pracę. Wykorzystując myjkę wysokociśnieniową możemy już na tym etapie prac usunąć z powierzchni luźno związane, odpadające fragmenty podłoża lub uszkodzone, stare powłoki lakiernicze.

POWIERZCHNI POWIERZCHNI – SZLIFOWANIE

Szlifowanie powierzchni to element renowacyjnych prac lakierniczych występujący na każdym etapie prac. W pierwszej kolejności szlifowanie ma na celu usunięcie z powierzchni przygotowanie powierzchni szlifowanie ręczneluźno związanych, odpadających fragmentów podłoża, usunięcia korozji z elementów stalowych czy zeszlifowanie uszkodzonych wcześniejszych powłok lakierniczych. Całkowite usunięcie wcześniejszych powłok przeciwporostowych jest niezbędne jeżeli planujemy wykonanie zabezpieczenia antyosmotycznego podkładem epoksydowym Lightprimer 5:1 lub  antyosmotycznym HS 3:2. Usuwanie antifoulingów z powierzchni zawsze należy wykonywać metoda szlifowania na mokro lub używając do tego specjalnych preparatów.

Pierwsze prace szlifierskie wykonywane podczas przygotowania powierzchni nazywamy szlifowaniem wstępnym lub zgrubnym. Wykonujemy je niskimi gradacjami papierów ściernych. Ten etap prac odpowiada za prawidłowe oczyszczenie i podstawowe wyrównanie powierzchni. Ze względu na silne działanie, należy zachować szczególną ostrożność podczas jego wykonywania. Działając zbyt agresywnie możemy doprowadzić  do poważnych uszkodzeń powierzchni. Zniwelowanie uszkodzeń w wyniku niestarennego jego wykończenia może być bardzo czasochłonne.

Najważniejszą kwestią jest prawidłowy wybór gradacji papieru ściernego. Niestety nie ma jednej zasady, określającej od jakiej gradacji rozpoczynamy szlifowanie. Podstawową kwestią jest określenie rodzaju i twardości podłoża oraz głębokości uszkodzeń. Większe uszkodzenia oraz twardsze podłoże wymagają użycia niższych gradacji papierów ściernych. Kolejnym ważnym aspektem jest prawidłowa zmiana gradacji papieru ściernego. Podczas zmiany papieru na większą gradację, zwiększamy ją podwajając jej wartość, np. P60 x 2 = P120 następnie P120 x 2 = P240, itd.

Alternatywnym rozwiązaniem dla prac szlifierskich jest metoda piaskowania. Ta metoda sprawdza się najbardziej na powierzchniach stalowych. Stosowana jest również podczas oczyszczania powierzchni z pęcherzy oraz ognisk osmozy na laminatach. Piaskowanie pozwala usunąć stare powłoki lakiernicze oraz żelkot, ale przed wszystkim w bardzo skuteczny sposób oczyszcza powierzchnię stali z korozji. Usuniecie ognisk korozji z powierzchni stalowej jest warunkiem trwałego zabezpieczenia antykorozyjnego.

Również popularnym sposobem na usunięcie starych powłok lakierniczych jest wykorzystanie preparatów chemicznych. Warto pamiętać, ze preparaty chemiczne nie zastąpią prac szlifierskich.

Szlifowanie – narzędzia i materiały

Podstawą sprawnego i szybkiego wykonania prac szlifierskich jest zastosowanie odpowiednich narzędzi i materiałów (papierów) szlifierskich.

Najczęściej używane narzędzia podczas wszystkich prac szlifierskich:

  • klocki szlifierskie – podczas wykonywania ręcznych prac szlifierskim zawsze należy korzystać z klocków szlifierskich (piankowych lub korkowych), które gwarantują przygotowanie powierzchni ostatnie poprawki szlifierskierównomierne rozłożenie nacisku na powierzchnię oraz szlifowanie bez powstawania nierówności na powierzchni.
  • szlifierka oscylacyjna – urządzenia do prac szlifierskich na płaskich i równych powierzchniach jak i delikatnie zaokrąglonych.
  • szlifierki typu „delta” – dzięki różnym przystawkom szlifującym można stosować ją wszędzie tam, gdzie dotychczas możliwe było tylko szlifowanie ręczne.
  • szlifierki taśmowe (czołgi) – przeznaczone są do szlifowania dużych powierzchni płaskich. Szlifowanie powierzchni obłych kadłuba wymaga bardzo dużej ostrożności, a każda niedokładność jej w prowadzeniu powoduje uszkodzeni powierzchni.
  • szlifierki mimośrodowe – to uniwersalne i najczęściej stosowane urządzenie do większości prac szlifierskich. Dzięki elastycznemu talerzowi szlifierskiemu można nią obrabiać powierzchnie wklęsłe i wypukłe. Natomiast w przypadku powierzchni płaskich obróbka postępuje znacznie szybciej niż np. przy użyciu szlifierki oscylacyjnej, ponieważ płyta szlifierki mimośrodowej wykonuje ruch oscylacyjny i obrotowy równocześnie. Niedocenianym elementem prawidłowego doboru tego urządzenia do wykonywanych prac jest skok urządzenia. Podczas szlifowania wstępnego zalecane jest używanie skoku 5~9 mm, natomiast to do prac szlifierskich wykończających powinno używać się skoku 2 ~2,5 mm.

Odpowiedniej jakości papier ścierny jest również bardzo ważnym elementem szlifowania. Papier ścierny decyduje o:

  • sile – mniejsza gradacja to większa ostrość podczas szlifowania
  • szybkości  – papier z dobrym i trwałym nasypem ziarna będzie trwalszy
  • jakości – brak wtrąceń w postaci głębokich rys to równa powierzchnia szlifowania

Aby w pełni wykorzystać właściwości papieru ściernego należy pamiętać o kilku zasadach:

  • papier ścierny należy docinać. Rwanie papieru powoduje powstawanie nierównej krawędzi która może powodować uszkodzenia na powierzchni
  • wodne papiery ścierne których nośnikiem jest „papier”, przed rozpoczęciem szlifowania metodą na mokro należy umieścić w pojemniku z wodą na około 30 minut. Nasączenie papierowego nośnika papieru ściernego jest niezbędne do prawidłowego wykorzystanie delikatnej gradacji tego rodzaju papieru ściernego
  • szlifowanie ręczne powinno wykonywać się długimi, równymi ruchami o jednostajnej sile docisku. Ruchy wykonujemy prostopadle względem siebie. Szlifowanie ręczne „na okrętkę” powoduje nieprawidłowe zbieranie np. naddatków szpachli z powierzchni
PRZYGOTOWANIE POWIERZCHNI DO PRAC LAKIERNICZYCH

Przygotowanie do prac lakierniczych jest ostatnim elementem przygotowania powierzchni. Ten etap prac składa się z :

  • dokładnego oczyszczenia powierzchni z kurzu oraz pyłu, pozostałościach po wykonywanych pracach szlifierskich. Najprostszym sposobem jest wykorzystanie sprężonego przygotowanie powierzchni mycie powierzchnipowietrza lub odkurzacza. Dopuszczalne jest użycie czystej wody w celu spłukania powierzchni. Mycia powierzchni za pomocą czystej wody nie należy wykonywać na elementach do naprawy której wykorzystano szpachlówki poliestrowe. Szpachlówki poliestrowe są masami higroskopijnymi, które wchłaniają duże ilości wody w swoją strukturę. Woda wchłonięta przez szpachlówkę poliestrową może spowodować uszkodzenie kolejnych warstw lakierniczych oraz obniży właściwości fizyko-chemiczne wypełnienia poliestrową masą szpachlową
  • dokładnego odtłuszczenia powierzchni. Do odtłuszczania powierzchni zaleca się wykorzystywać dedykowane zmywacze np. CLEANER Sea-Line®. Działanie zmywacza polega na chemicznym rozpuszczeniu wszystkich możliwych zanieczyszczeń na powierzchni. Przed odparowanie zmywacza, za pomocą ręcznika lub szmatki, mechaniczne zbieramy rozpuszczone zanieczyszczenia z powierzchni. Każda powierzchnia powinna zostać umyta dwukrotnie przed przystąpieniem do prac lakierniczych. Odtłuszczenie powierzchni najlepiej wykonać za pomocą metody „dwóch ręczników”.

Po upewnieniu się że powierzchnia jest czysta i sucha, możemy przystąpić do wykonywania prac lakierniczy, remontowych.

Powyższe zasady dotyczą nie tylko przygotowanie powierzchni do aplikacji pierwszych szpachlówek czy podkładów. Każdy produkt, niezależnie czy będzie to nawierzchniowa farba poliuretanowa, antifouling czy system polerski wymaga odpowiedniego przygotowania powierzchni. Informacje na ten temat znajda Państwo w kartach TDS poszczególnych produktów oraz na stronach internetowych : www.sea-line.eu lub www.jachtowe.com.pl

przygotowanie powierzchni efekt końcowy malowania 2przygotowanie powierzchni efekt końcowy malowania

 

 

 

 

 

Pełen artykuł również w czerwcowym numerze Jacht-Market

 

PRZYGOTOWANIE POWIERZCHNI W SYSTEMACH SEA-LINE®

PRZYGOTOWANIE POWIERZCHNI – OCZYSZCZENIE

Sole i inne zanieczyszczenia zmyć czystą wodą pod wysokim ciśnieniem.

PRZYGOTOWANIE POWIERZCHNI – SZLIFOWANIE

Szlifowanie zgrubne  (dobór gradacji papieru ściernego do typu powierzchni)

KOLEJNA WARSTWA

LAMINAT

  • P100÷P240 – bardzo dokładnie przeszlifować powierzchnię do jednolitej chropowatości
  • LIGHTPRIMER 5:1
  • EPOXY PRIMER HS 3:2
  • SZPACHLÓWKI EPOKSYDOWE

STAL / ŻELAZO

  • Powierzchnię stalową oczyścić strumieniem ściernym do stopnia Sa 2½

LUB

  • P100÷P240 – jeżeli czyszczenie strumieniowo ścierne nie jest możliwe, powierzchnię należy szlifować do uzyskania czystej, metalicznie błyszczącej powierzchni o jednolitej chropowatości.
  • EPOXY PRIMER 4:1)
  • SZPACHLÓWKI EPOKSYDOWE

ALUMINIUM

  • P24÷P120  – bardzo dokładnie przeszlifować powierzchnię do jednolitej chropowatości

UWAGA !  Aplikację podkładu należy rozpocząć najszybciej jak to możliwe. Zaleca się rozpoczęcie prac przed upływem 8 godzin od szlifowania

  • LIGHTPRIMER 5:1
  • EPOXY PRIMER 4:1
  • SZPACHLÓWKI EPOKSYDOWE

STAL OCYNKOWANA

(galwanizowana)

  • P60÷P120  – bardzo dokładnie przeszlifować powierzchnię do jednolitej chropowatości

UWAGA !  Aplikację podkładu należy rozpocząć najszybciej jak to możliwe. Zaleca się rozpoczęcie prac przed upływem 8 godzin od szlifowania

  • EPOXY PRIMER 4:1

STAL NIERDZEWNA

  • Powierzchnię stalową oczyścić strumieniem ściernym do profilu 50 μm

LUB

  • P100÷P240 – jeżeli czyszczenie strumieniowo ścierne nie jest możliwe, powierzchnię należy szlifować do uzyskania czystej, metalicznie błyszczącej powierzchni o jednolitej chropowatości

UWAGA !  Aplikację podkładu należy rozpocząć najszybciej jak to możliwe. Zaleca się rozpoczęcie prac przed upływem 8 godzin od szlifowania

  • EPOXY PRIMER 4:1

DREWNO SUROWE

  • P40÷P180 – bardzo dokładnie przeszlifować powierzchnię do jednolitej chropowatości
  • EPOXY WOODPRIMER 10:4

LUB

  • POLYURETHAN CLEAR COAT 2:1 (opcjonalnie)

DREWNO LAKIEROWANE

  • P40÷P180 – bardzo dokładnie przeszlifować powierzchnię do jednolitej chropowatości

 

UWAGA ! Należy usunąć z powierzchni wszystkie luźne fragmenty łuszczącej się powłoki lakierniczej

  • EPOXY WOODPRIMER 10:4

LUB

  • POLYURETHAN CLEAR COAT 2:1 (opcjonalnie)

POWIERZCHNIE LAKIEROWANE

  • P100÷P240 – bardzo dokładnie przeszlifować powierzchnię do jednolitej chropowatości
  • LIGHTPRIMER 5:1
  • SZPACHLÓWKI EPOKSYDOWE

PRZYGOTOWANIE POWIERZCHNI DO PRAC LAKIERNICZYCH

Powierzchnię odpylić i dokładnie odtłuścić za pomocą CLEANER Sea-Line® .
Odczekać do wyschnięcia powierzchni przed rozpoczęciem aplikacji.

 

Zaloguj się

Musisz być zalogowany aby móc komentować i wysyłac pytania odnośnie:
PRZYGOTOWANIE POWIERZCHNI podstawowy warunek przyczepności

Copyright (C) jachtowe.pl Realizacja: Estymo
Facebook
Kalkulator farb Produkty do remontu

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji