Osmoza – naprawa laminatu

Farby jachtowe

OSMOZA – NAPRAWA LAMINATU

ZASTOSOWANIE:
System przeznaczony jest naprawy kadłubów wykonanych z żywic poliestrowych, na których wystąpiło zjawisko osmozy. Naprawa osmozy jest procesem długotrwałym, wymaga przede wszystkim prawidłowego oszlifowania, usunięcia ognisk osmozy, osuszenia laminatu oraz utworzenia ochronnych warstw z podkładów epoksydowych o określonych grubościach.

System stosujemy na:

  • żelkot (laminat poliestrowy)

Produkty potrzebne podczas naprawy:


KROK 1 – PRZYGOTOWANIE POWIERZCHNI

1. Powierzchnię oczyść z zanieczyszczeń używając Cleaner Sea-Line lub wody pod ciśnieniem.

2. Za pomocą taśmy lakierniczej odznacz linię dla wykonywanych prac szlifierskich.

3. Wykonaj następujące prace szlifierskie, użyj papieru ściernego o gradacji P40÷P120.

  • Z powierzchni usuń wszystkie powłoki lakiernicze.
  • Zeszlifuj 2/3 grubości żelkotu.
  • Wszystkie ogniska osmozy rozwierć, usuń zniszczone elementy laminatu.
  • Oszlifuj uszkodzenia.

4. Oczyść powierzchnię z pyłu i kurzu szlifierskiego.

KROK 2 – SUSZENIE JEDNOSTKI

1. Proces suszenia laminatu powinien trwać około 6-9 tygodni.

2. Podczas suszenia oszlifowaną powierzchnię często myj lub spłukuj czystą wodą, usuwając z powierzchni zanieczyszczenia chemiczne.

3. BARDZO WAŻNE – jedynie bardzo dokładne osuszenie laminatu poliestrowego pozwala wykonać prawidłowo kolejne etapy naprawy. Wykonywanie dalszych prac na niewysuszony laminat, spowoduje ponowne pojawienie się osmozy

KROK 3 – PRZYGOTOWANIE POWIERZCHNI DO MALOWANIA

1. Zmatuj, oczyść i odtłuść miejsce naprawy używając Cleaner Sea-Line.

2. Używając taśmy lakierniczej wyznacz kolejne linie aplikacji farb, które pozwolą na uniknięcie powstawania krawędzi.

KROK 4 – WARSTWA BAZOWA / GRUNTUJĄCA

1. Dokładnie wymieszaj oddzielnie każdy składnik produktu.

2. Podkład epoksydowy Lightprimer 5:1 przygotuj według proporcji i dodaj rozcieńczalnik do epoksydów:

  • Dla aplikacji wałkiem lub pędzlem w ilości20-25%.
  • Dla aplikacji natryskowej w ilości25-35%.

Zarówno do aplikacji pędzlem, wałkiem jak i natryskiem używamy tego samego rozcieńczalnika do podkładów epoksydowych Sea-Line.

3. Czas przydatności mieszaniny do stosowania w temperaturze 20°C:

  • 6h przy aplikacji pędzlem lub wałkiem.
  • 2h przy aplikacji natryskiem bezpowietrznym.

4. Kontrolując zużycie aplikuj przygotowany podkład równą warstwą na całą powierzchnię. 1 litr przeznaczony jest do aplikacji na 10-11 m2/60 qm DTF.

5. Maluj podkładem maksymalnie do wyznaczonej taśmą lakierniczą linii prac. Usuń taśmę lakierniczą niezwłocznie po zakończeniu aplikacji podkładu.

KROK 5 – USUNIĘCIE UBYTKÓW / SZPACHLOWANIE

1. Przed użyciem szpachlówek upewnij się, że podkład epoksydowy utwardził się. Wykonaj test szlifowania powierzchni.

2. Powierzchnię przeznaczoną do szpachlowania zmatuj, użyj papieru ściernego o gradacji P120-P280.

3. Wypełnij ubytki szpachlówką epoksydową uniwersalną lub lekką Sea-Line, zgodnie z zaleceniami zawartymi w kartach TDS lub instrukcji dotyczącej szpachlowania.

4. Po utwardzeniu się szpachlówki wyrównaj powierzchnię, użyj papieru ściernego P120-P240.

5. Oczyść powierzchnię z pyłu i kurzu szlifierskiego.

6. Ponownie odtłuść miejsce naprawy używając Cleaner Sea-Line.

KROK 6 – APLIKACJA WARSTW ANTYOSMOTYCZNYCH

1. Każdy ze składników osobno dokładnie wymieszaj, a następnie połącz ze sobą w proporcji 3:2.

2. Podkład antyosmozowy Sea-Line jest podkładem bezrozpuszczalnikowym co powoduje, że warstwa mokra i warstwa utwardzona pozostanie tej samej grubości. Rozcieńczanie nie jest zalecane.

3. Nie mieszaj większych ilości produktu niż ta, która może być zużyta. Czas przydatności mieszaniny do stosowania w temperaturze 20°C wynosi 45 minut.

4. Nakładaj kolejne warstwy podkładu epoksydowego HS 3:2 do osiągnięcia powłoki o grubości wynoszącej minimum 600 qm.

W zależności od techniki aplikacji oraz grubości warstwy będzie to od 2 do 4 warstw epoksydowego podkładu HS 3:2. 1 litr podkładu przeznaczony jest do aplikacji na 6-7 m2 – 150 qm WTF/ DTF.

5. Aplikację drugiej i kolejnych warstw podkładu epoksydowego HS 3:2 możesz rozpocząć po minimum 12 godzinach, gdy powierzchnia będzie sucha na dotyk.

6. Jeśli prace nie są wykonywane w warunkach profesjonalnych, a remontowana jednostka narażona jest na kontakt z wilgocią lub zanieczyszczeniami należy zmatowić powierzchnie przed aplikacją kolejnej warstwy. Do matowania użyj papieru ściernego P120-P240.

7. Zaplanuj kolejne warstwy farby, unikając tworzenia się rantu na krawędzi aplikacji. Nie aplikuj warstw farby do jednej linii, każda kolejną warstwę nakładaj powyżej lub nieznacznie poniżej poprzedzającej.

8. Podkład zawsze aplikuj ponad rzeczywistą linię wody.

9. Usuń taśmy lakiernicze niezwłocznie po zakończeniu aplikacji podkładu.

KROK 7 – WARSTWA PODKŁADOWA DLA FARB ANTYPOROSTOWYCH

1. Po utwardzeniu się warstwy antyosmotycznej zmatuj powierzchnię papierem ściernym P120-P240.

2. Oczyść powierzchnię z pyłu i kurzu szlifierskiego i odtłuść miejsce naprawy używając Cleaner Sea-Line.

3. Nałóż 1 warstwę podkładu epoksydowego Lightprimer 5:1 według wytycznych dla warstwy bazowej (KROK 4).

KROK 8 – DALSZE PRACE

1. Zabezpiecz powierzchnię odpowiednim rodzajem farby przeciwporostowej, zgodnie ze wskazówkami zawartymi w kartach technicznych TDS lub instrukcjach.


PORADA

Malowanie żelkotem / topkotem w celu naprawy osmozy nie jest dobrym pomysłem, z następujących powodów:

  • zastosowanie żelkotu poliestrowego nie zapewni wyleczenia osmozy – jest to produkt na bazie poliestru i ma właściwości higroskopijne (chłonie wodę).
  • żelkot jest trudny w aplikacji i obróbce.
  • nie jest to produkt przeznaczony do malowania, wykorzystuje się go w procesach produkcji łodzi.
  • żelkot nie utwardza się w prawidłowy sposób do pyłosuchości w momencie kontaktu z powietrzem
    aby proces utwardzenia przebiegł prawidłowo należy odciąć dostęp powietrza lub zeszlifować całą powierzchnie po utwardzeniu.
  • topkot (czyli żelkot z korektorem parafinowym), to preparat polecany do drobnych napraw, korekt i zaprawek,
  • topkot nie posiada właściwości barierowych, nie zapobiega i nie leczy osmozy.

katalog Sea-Line

Więcej informacji o produktach Sea-Line

  • Podziel się:
  • Facebook
  • Twitter
  • linkedin
  • E-mail

Zobacz również

Newsletter
KOMPENDIUM WIEDZY Sea-Line
CZYLI ABC KONSERWACJI I NAPRAWY JACHTÓW oraz ŁODZI
Zamknij