Jak bezpiecznie umyć jacht

Farby jachtowe

Jak bezpiecznie umyć jacht?

Mycie i czyszczenie wydaje się być proste ale zdarza się, że  decyzja o umyciu i wyczyszczeniu jednostki zostaje podjęta spontanicznie. Pojawia się wtedy pokusa użycia tego co jest akurat pod ręką, na przykład domowych środków czystości, które są zazwyczaj tańsze i pozornie podobne do droższych specjalistycznych preparatów przeznaczonych do mycia jachtów i łodzi. Warto jednak wiedzieć, że domowe środki czystości zawierają substancje mogące mieć szkodliwy wpływ na lakiery, drewno czy laminat.  Ich składnikami mogą być tak agresywne środki jak na przykład ocet, wybielacze czy wypełniacze ścierne.

Efektem użycia zbyt agresywnego lub niewłaściwego preparatu możne być zmatowienie powierzchni, zmiana jej struktury,  odbarwienie pigmentów z żelkotu i lakierów, zarysowania, czy przyśpieszenie korozji na elementach metalowych.

Zanim użyjemy konkretnego środka przywracającego czystość, zwróćmy uwagę czy dany preparat jest bezpieczny dla środowiska, czy jest biodegradowalny. Większość domowych środków czystości nie jest przyjazna dla środowiska naturalnego, a pozostałości z ich użycia powinny zostać odprowadzone kanalizacją do oczyszczalni ścieków. Używanie biodegradowalnych środków czystości w warunkach w których myjemy nasz jacht jest ważne dla środowiska naturalnego z którego uroków korzystamy przecież podczas każdego rejsu.

Używane środki chemiczne do mycia i czyszczenia powinny być bezpieczne zarówno dla powierzchni naszego jachtu jak i dla przyrody.

C4_mBiodegradowalny preparat Sea-Line C4 Teak Cleaner to koncentrat do czyszczenia i przywracania koloru wszystkich rodzajów drewna. Jest bezpieczny dla środowiska i drewna, a ponadto dla wszystkich rodzajów mas uszczelniających i klejących wykorzystanych do montażu. Koncentrat przed użyciem należy rozcieńczyć wodą w odpowiednim stosunku (1:10 silne zabrudzenia, 1:20 standardowe zanieczyszczenia) i nanieść na powierzchnię nie lakierowanego, zmoczonego wodą drewna. Używając delikatnej szczotki należy usuwać zanieczyszczenia wzdłuż słoi. Czyszcząc, należy zwrócić uwagę, aby myta powierzchnia nie uległa przesuszeniu, gdyż może to spowodować ponowne osadzenie się brudu na jej powierzchni. Następnie obficie spłukać wodą pozostałości preparatu. Po wyschnięciu drewna warto zabezpieczyć je olejkiem.

 


C3_mSzampon z woskiem Sea-Line C3 jest bezpieczny dla środowiska (rozpuszczalny w 100% w wodzie), bezpieczny dla każdego rodzaju podłoża oraz bezpieczny dla woskowych warstw ochronnych. Szampon C3 jest skuteczny w usuwaniu bieżących zanieczyszczeń z jednoczesnym zabezpieczeniem powierzchni delikatnym woskiem ochronnym. Prostota użycia to podstawowa zaleta tego produktów. W przeciwieństwie do domowych płynów do mycia naczyń czy szamponów, które wraz z zanieczyszczeniami usuwają woski oraz często powodują zmatowanie powierzchni, szampon Sea-Line C3 pozostawi powierzchnię czystą, błyszczącą, zabezpieczoną. Przystępując do mycia, wystarczy rozpuścić w letniej wodzie niewielką ilość koncentratu Sea-Line C3. Stosując ogólno dostępne myjki, gąbki, szczotki, w prosty sposób usuwamy zanieczyszczenia. Pozostałości szamponu spłukujemy wodą. W celu podniesienia połysku oraz usunięcia drobnych defektów, jak na przykład wyschnięte krople wody, możemy umytą powierzchnię dodatkowo polerować miękką ściereczką. Wosk zawarty w szamponie C3 stworzy powierzchnię hydrofobową i antystatyczną, co zapobiega przywieraniu brudu.


C2_mNiektóre rodzaje zabrudzeń, zwłaszcza te powstałe po zimowaniu jednostki, wymagają użycia zdecydowanie silniejszych środków czyszczących. Sea-Line C2 koncentrat do mycia łodzi poradzi sobie z tak uporczywymi zanieczyszczeniami jak zacieki powstałe na skutek opadów deszczu na aluminiowym maszcie, usunie żółte przebarwienia z żelkotu, tłuszcz w kambuzie, olej hydrauliczny w zenzie, plamy z tentu, oczyści zabrudzone odbijacze oraz sadzę na deku. Koncentrat należy odpowiednio rozcieńczyć z wodą, stopniując jego siłę działania. Dzięki nowoczesnej formule Sea-Line C2 jest bezpieczny dla środowiska naturalnego, możemy więc wykorzystywać go do bieżącego mycia cumując na bindudze czy w porcie. Po użyciu preparatu Sea-Line C2 zaleca się ponowne woskowanie powierzchni przy pomocy Sea-Line S4 PROTECT WAX lub S5 QUICK WAX

 


C1_mZ pewnością najtrudniejsze do usunięcia są porosty i skorupiaki kolonizujące dna naszych jednostek. Sposobem na uniknięcie porastania jest stosowanie antyfoulingów. Kiedy jednostka nie posiada powłoki przeciwporostowej lub powłoka została zaaplikowana wadliwie wówczas usunięcie niechcianych skorupiaków czy glonów jest bardzo trudne. Mechaniczne usuwanie może uszkodzić żelkot i laminat. Polecanym rozwiązaniem jest skorzystanie z Sea-Line C1 preparatu do czyszczenia dna. Jest to środek w 100% rozpuszczalny w wodzie i może być bezpiecznie stosowany na powierzchniach wykonanych z laminatu (żelkot), stali czy mosiądzu. Przed użyciem na lakierach poliuretanowych należy wykonać próbę odporności powierzchni na działanie preparatu. Nie należy stosować na lakiery jedno komponentowe. Przed zastosowaniem Sea-Line C1 wodą pod ciśnieniem lub mechanicznie (zachowując ostrożność by nie szkodzić powierzchni) oczyścić powierzchnię z porostów luźno przytwierdzonych do dna. Następnie przy pomocy atomizera nanieść Sea-Line C1 i pozostawić na czas od 5 do 15 minut. Preparat Sea-Line C1 zawiera kwasy bezpieczne dla większości rodzajów powierzchni, jednak podczas jego aplikacji należy zachować szczególną ostrożność i stosować środki ochrony osobistej (rękawiczki i okulary ochronne). Aplikując nie nanosimy preparatu pod wiatr, by nie osiadał on na kombinezony ochronne. Ostatnim elementem czyszczenia jest obfite spłukanie wodą pod ciśnieniem porostów i skorupiaków lub oczyszczenie całej powierzchni przy pomocy delikatnej szczotki. W przypadku niektórych rodzajów porostów operacja może zostać powtórzona. Umytą i spłukaną powierzchnię możemy dodatkowo zabezpieczyć po wyschnięciu Sea-Line S4 PROTECT WAX lub S5 QUICK WAX.


Grupa_C_Sea-Line

 


Katalog Sea-Line

  • Podziel się:
  • Facebook
  • Twitter
  • linkedin
  • E-mail

Zobacz również

Newsletter
KOMPENDIUM WIEDZY Sea-Line
CZYLI ABC KONSERWACJI I NAPRAWY JACHTÓW oraz ŁODZI
Zamknij